Vår nya tjänst övervakar och identifierar läckor av data kopplade till en specifik domän. Detta förenklar för företag och organisationer att utvärdera, prioritera och förebygga möjliga risker i enlighet med det nya NIS2-direktivet. Tjänsten kan också användas för att identifiera och hantera incidenter rörande personuppgifter. I händelse av en personuppgiftsincident bör företag eller organisationer ha rutiner för en effektiv hantering. Om en sådan incident innebär en risk för de registrerades rättigheter och friheter, måste den rapporteras till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.
Tjänsten erbjuder detaljerad information på domännivå och har ett användarvänligt gränssnitt som ger en klar översikt och snabba svar på frågor som behöver klargöras för att bedöma eventuell incidents allvarlighetsgrad och risk för skada. NIS2-direktivet stipulerar att vid upptäckten av en personuppgiftsincident har man 72 timmar på sig att åtgärda incidenten, informera berörda parter samt i vissa fall även informera IMY, som fungerar som tillsynsmyndighet i Sverige. Det finns även motsvarande tillsynsmyndigheter i hela EU för incidenter som inträffar i andra länder. Om tidsfristen på 72 timmar inte efterlevs kan företaget eller organisationen drabbas av sanktionsavgifter. Att kunna avsluta utredningar snabbt är avgörande för att undvika onödig tidsåtgång vid utredning av händelsen, och EyeonIDs tjänst underlättar denna process.